andiizzz.blogg.se

Jag är en tjej på 21 och tänker skriva om allt :) så hoppas ni kommer gilla det jag skriver och fortsätter läsa :)

Ost och skinkpaj.

Publicerad 2013-12-28 22:30:10 i Mat,

God kväll!
Åt jättegod middsag förut nämligen som rubriken säger, ost och skinkpaj :) mums! 
Sen har jag bara laddat ner musik till mobilen. Hjärtat tog en dusch så får väl se om vi kollar nån film eller nåt sen... 
Ha en bra kväll Pusshej!
 
Recept på ost och skinkpaj:
 

Ost- och skinkpaj med purjolök
(4 port)

Botten:
3 dl vetemjöl
1 krm salt
100 g smör
2-3 msk vatten

Fyllning:
1 purjolök
150 g rökt skinka, tärnad
150 g stark ost (t ex prästost), grovriven
4 ägg
2 1/2 dl matlagningsgrädde
1 1/2 dl mjölk
Svartpeppar

 
Kör mjöl, salt och smör i bitar i en matberedare (eller knåda ihop) till en grynig massa. Tillsätt vattnet och arbeta snabbt ihop degen. Låt vila i plastfolie i ca 30 minuter.

Sätt ugnen på 200 grader. Antingen kavla ut degen eller tryck ut den direkt i en pajform, ca 24-26 cm i diameter. Nagga degen med en gaffel. Klä eventuellt (om du orkar) kanterna med ugnsfolie. Grädda i nedre delen av ugnen ca 10 minuter.

Strimla purjon och fräs den mjuk i lite olivolja i en stekpanna. Lägg purjo, skinka och ost i botten på pajformen. Rör ihop ägg, matlagningsgrädde och mjölk. Peppra. Häll i pajformen så att fyllningen täcks. Grädda i nedre delen av ugnen i ca 35 minuter. Servera med en sallad.
 

 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Andeléne

Jag är en tjej på 21 år. Älskar att lära mig nya saker och intresserar mig för det mesta :)

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela